Shpresa Delija Ph.D.
University of Tirana, Foreign Language Faculty, English Department

UDK 159.955.5-057.875


RAZVOJ KRITIČKOG MIŠLJENJA KOD STUDENTA
 

Rezime: Ovaj rad se zasniva na opservaciji sposobnosti čitanja koje studenti prve godine primenjuju na časovima engleskog jezika, kao i na analizi samoprocene te sposobnosti. U radu se razmatra pretpostavka da studenti mogu bolje da čitaju kada primene sposobnost kritičkog mišljenja, a postaće kritički čitaoci samo ako ih podučimo i obučimo kako da to čine. Kada počnu da studiraju, mi uzimamo zdravo za gotovo da studenti znaju da čitaju i na maternjem i na stranom jeziku. Imaju zadatak da čitaju mnogo autentičnog materijala. Međutim, svakodnevna praksa i njihovi rezultati pokazuju da oni čitaju samo radi razumevanja teksta. U srednjim školama učenici uče da čitaju kako bi došli do određenih informacija. Studenti prve godine ne uče da čitaju da bi shvatili suštinu, niti razvijaju sposobnost kritičkog mišljenja. Mnogi još nisu naučili ni da analiziraju tekst putem pitanja i odgovora kojima se proverava razumevanje. Današnji studenti uopšte ne vole da čitaju, ali kada čitaju, čine to iz zadovoljstva. Kada čitaju da bi uradili neki zadatak i kada pri tome ne razumeju tekst, oni odustaju pre nego da se potrude da prevaziđu poteškoće u zadatku.
 
Ključne reči: autentični materijali, razumevanje, kritičko čitanje, veštine čitanja.
 
Preuzmite ceo članak u PDF formatu (English)